Hoe ziet een co-creatie ontwikkeltraject eruit?

Wij helpen scholen met onderwijsontwikkeling. We bieden ondersteuning op maat, naar de vraag en behoefte van de school. Vaak bestaat een opdracht (mede) uit het maken van passende lesmaterialen.

Maar hoe ziet zo’n co-creatie ontwikkeltraject er eigenlijk uit? Aan het woord is Iris Reehorst, onze coördinator creatie.

Iris: “Bij een eerste afspraak op school kom ik veelal samen met projectmanager Annika Brandenburg. Zo’n eerste bijeenkomst is altijd spannend en leuk: wat voor mensen zie je, welke ideeën leven er in dit team? Ook onderzoeken we of er voldoende draagkracht binnen de teams is voor de ‘nieuwe’ manier. Dat is erg belangrijk. Hoe zorg je dat een team zich gesterkt voelt in plaats van ‘alweer een onderwijsontwikkeling’ die van bovenaf wordt doorgevoerd?

Gaan we samen een traject aan, dan zorgen we dat we de groepen goed leren kennen. Vaak zijn er één of twee kartrekkers, maar bij sommige groepen leeft er juist een ‘we doen alles als team’-cultuur. Beide hebben voordelen en vragen om een andere benadering.

Je moet elkaar natuurlijk even leren kennen: wat is je missie als docent, waar ligt je passie en hoe ziet jouw ideale onderwijs eruit? Wat vind je van het plan? En natuurlijk: wat verwachten jullie van ons? Wat zou voor jou de ideale ondersteuning zijn of waar zou je graag in willen groeien?

We bespreken aan welke verwachtingen wij kunnen voldoen of gaan proberen te voldoen. En komen zo samen tot een passende werkwijze voor deze school en dit team.”

Samen materialen maken

Na zo’n eerste meeting heeft Iris de groep in beeld. Ook is in kaart gebracht welke eigen opdrachten de school heeft liggen die gebruikt worden. Sluiten deze nog aan bij de wensen?

“Ik zoek naar de rode lijn in de verschillende opdrachten en neem dit mee naar de te ontwikkelen materialen. Dan maak ik een tijdsindeling met per week met welke opdrachten opgeleverd moeten worden. Deze planning is natuurlijk wel flexibel.

Dit geldt natuurlijk ook voor andere leermiddelen, bijvoorbeeld voor boeken. Als er nog geen duidelijk beeld is over de rode lijn, stof of opdrachten gaan we samen met de docenten brainstormen over casuïstiek en praktijkopdrachten zodat het aansluit bij de wensen van de school en de regio.

Vervolgens kijk ik inhoudelijk naar de opdrachten. Wie is de doelgroep? Wat is het taalniveau? Zijn de opdrachten enthousiasmerend? Zijn ze zelfsturend? Is de volgorde logisch? Bieden de opdrachten ruimte voor eigen invulling vanuit de leerling? Zijn de succescriteria begrijpelijk en omschrijven ze het leerdoel?

Bij een nieuwe groep ga ik altijd eerst terug met een opdracht en de aantekeningen die ik heb gemaakt. Wat vinden jullie er zo van? Is dit iets waar je blij van wordt? Wat zou je graag anders zien?”

Vanaf dit punt ontwikkelen de docenten zelf verder. Er is regelmatig (online) overleg om te bespreken hoe het gaat met de vorderingen. Hierbij checkt Iris of het nog in lijn loopt met de rode draad en alles op schema ligt. En als er docenten zijn die meer ondersteuning kunnen gebruiken, dan wordt dat opgepikt.

“Ik kijk mee met het proces en als ik leuke ideeën heb, dan draag ik die aan. Is een opdracht of boekje klaar, dan gaan wij er met het MK-team mee verder. Er wordt een inhoudelijke en tekstuele redactieslag gemaakt. We zorgen dat er schema’s, illustraties en visualisaties worden gemaakt, en dat er passend beeldmateriaal bijkomt.

Na een laatste check door het docententeam volgt de definitieve correctie ronde. En dan zijn de materialen zijn klaar!”

Landelijke co-creatie

De co-creatie-trajecten leveren innovatieve materialen op, die steeds weer doorontwikkeld worden. Scholen gaan verder met elkaars inspirerend opdrachten. Zo werken er scholen door heel Nederland samen.

“Laatst is de derde versie van de cursus Robotica opgeleverd. Deze is ontstaan uit een totale samenwerking van drie scholen, in ieder geval drie docenten en drie auteurs op verschillende momenten in het proces.

De cursus Robotica werd tijdens het eerste ontwikkeltraject, dat we met Het Rijks deden, ontwikkeld. Deze cursus vormde het startpunt voor RSG Wiringherlant. Zij voegden de casus over Zwerfie de zwerafval-opruim-robot toe. Vervolgens kwam het team van SG Newton. Zij trokken de casus wat breder: met de toevoeging van een hydraulische arm en diverse opdrachten met Arduino, onder andere een me-arm (kunststof robotarm met arduino).

Zo’n doorontwikkeling maakt de trajecten zo waardevol: het werkt inspirerend voor iedereen om op deze manier samen te werken en tot innovatieve opdrachten te komen!”

Meer informatie

Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Lees dan verder op de advies-pagina of neem direct contact met ons op via info@mkeducatie.nl.

Heb je hulp nodig?
Wij staan voor je klaar:

Je kunt ons bellen op: +31 85 052 01 36
Of mailen naar: info@mkeducatie.nl

Of vraag meer informatie aan via ons contactformulier